Stefan Rončević – Runy iz vojvođanskog gradića Crvenke je DJ, producent i osnivač organizacije CMOK i istoimene muzičke etikete donosi novo izdanje u serijalu Apcast mikseva posvećenih promociji elektronske muzike i lokalnih talenata. Poslednjih godina istakao se kao jedan od autentičnih i izuzetno uspešnih promotera elektronske muzike u svom gradu i okolini, a svako ko prati u kojim klubovima nastupa, kakvu muziku pravi, kakve žurke i događaje organizuje složiće se da se Runy beskompromisno drži andergraunda.
Uoči dugo očekivanog gostovanja Marca Carole 22. decembra u velikom Hangaru Luke Beograd za koje će teren pripremiti upravo Runy, razgovarali smo sa ovim multitalentom čiju su godinu obeležlili sjajni nastupi u klubovima i festivalima u regionu.
U odnosu na većinu njegovih bukinga, ovo je događaj sa ogromnom pažnjom publike. Runy kaže da upravo zato i predstavlja veliki izazov za njega, te da je svestan da mora izvući najbolje od najboljeg kad su u pitanju zanimljivost trekova, dinamika i flow.
“Svako od nas treba da istakne svoju autentičnost kroz izbor muzike, a ovo će biti idealna prilika za tako nešto. Gotovo sve ljude koje poznajem dolaze na party, osećam da imaju jako velika očekivanja i to stvara neku dozu pozitivnog pritiska”, objašnjava Runy.
O strasti koju gaji prema muzici svemu čime se bavi, govori i činjenica da mu je bilo važno da se Apcast miks aplouduje u originalnom, wav formatu kako bi trake zadržavale širinu stereo formata i sačuvale kvalitet.
“Konkretno muzika koju radim jeste zahtevna jer je puna sitnih detalja, mikro dimenzija, elemenata i neophodan je dobar sound system kako bi doživljaj slušalaca bio kompletan. Elektronska muzika za mene znači izražavanje sopstvenog karaktera kroz muziku, mogućnost za neko duhovno čišćenje i maštanje, kao joga. Na osnovu izbora nečije muzike, načina miksanja i sortiranja možete da skapirate nečiji karakter bez i jedne izgovorene reči. U intimnijim klubovima imam osećaj kao da je to neka vrsta šamanskog rituala, sjedinjavanje i razmena energija sa ljudima, a muzika je jezik koji govori kroz univerzum”, objašnjava Runy.
Apcast 006 nastao je spontano i bez posebnog spremanja, snimljen u novosadskom klubu Tunnel.
“U pitanju je neka kombinacija fuzije mikro i minimalnijeg hausa, ne mogu biti precizan kad je žanr u pitanju jer postoji toliko pod-žanrova u svakoj od ovih treka do tog momenta da na nekim mestima ima trance elemenata, pa i kaubojskih Texas sintova. Svašta trenutno vrtim, ne može baš sve da stane u jedan miks od sat vremena. Muzika je dosta individualna stvar pa ne znam na koji način druge ljude vozi, najbolje da to neko drugi opiše da ne ja jer bi zvučao hvalisavo, pošto dosta maštam i uživam meditirajući dok miksam”.
Poslednja traka u miksu privukla je posebnu pažnju, a u pitanju je izdanje sa njegove CMOK etiketi.
“Traku je napravio moj komšo Uroš Stojnić iz Novog Sada u narodu poznatiji kao Kuca, kralj novosadskog andergraunda iz crne sobe. Kuca je izuzetan lik, inženjer zvuka i sjajan producent koji radi namensku muziku za filmove, reklame i slične stvari, takođe ima širok spektar znanja o produkciji i tehničkim stvarima što se tiče miksa, masteringa i uvek je rad da mi udeli neki savet i pomogne. Vokal u traci je uzet iz predstave ‘Everyman’ za koju mislim da je radio zvuk, a ovo je onako usput napravio. Traka je remek-delo ako mene pitaš i presrećan sam što je imamo CMOK-u” kaže Runy i poručuje nam da se nada da smo razumeli tekst od početka do kraja.
Uoči priprema za set, Runy kaže da uživa sortirajući muziku po celi dan. Kada radi intro set, kaže da gleda da bude nenametljiv i da ostavi prostora hedlajneru.
“Mislim da je moj stav po pitanju muzičke doslednosti svima jasan, jer sloboda je najlepša i najteža stvar na svetu. Ne volim reč ‘prilagođavanje’. To su oni ljudi koji pričaju stvari koje drugi žele da čuju ili puštaju muziku koju drugi žele da čuju… Ili se opravdavaju i kažu da je to ‘profesionalizam’. Mislim da su najveća remek-dela nastala u momentima kad su artisti odlučili da budu bezobrazno i bezkompromisno svoji. Ne znam zašto, ali sam primetio da se medijski često stvara pritisak na artiste koji rade veće žurke i u tim momentima oni gube svoj pečat i uglavnom idu na sigurice uz neku bezdušnu i jako dinamičnu muziku. Produkcija je toliko napredovala i mislim da je ovo pravo vreme da počnemo da slušamo kvalitetniji zvuk čak i po većim događajima. Izdvojiću nastup Nicolas Jaar-a na Apgrade-u u Hangaru koji je bio magičan, to je samo još jedan dokaz da jedna velika i iskrena emocija može da bude objedinjena takvom žurkom i da zadovolji potrebe široke narodne mase”, objašnjava Runy.
Runy kaže da najviše voli da miksa u Crvenki u sezoni letnjih open-air žurki, kao i da mu je allnighter idealan ako želi da ispriča priču i izbaci sve iz sebe. Ističe da u Crvenki imaju možda i najbolji sound system u zemlji za žurke do 250 ljudi, idealnu akustiku amfiteatra u prirodi u kojoj je publika okružena drvećem i gde zvuk struji prirodnim tokom.
“Ljudi su takođe posebna pojava tamo, pozitivno su ludi i publika u provinciji je mnogo zahvalnija nego publika u gradu za dešavanja ovog tipa. Ništa lepše nego kad uđeš u klub a tamo te već čekaju ljudi! Klub Tunnel je moja druga kuća gde ujedno imam udeo u sastavljanju programa za neke datume tokom zimske sezone. Uskoro će biti nekih zanimljivih novina po pitanju sound-systema tamo što me jako raduje! Headroom i Barutana su mi dva omiljena mesta u Beogradu i nadam se da ćemo imati nekih dešavanja tamo tokom sledeće godine”.
Za svoje nastupe koristi jednostavan set-up.
“Vukljam i dalje torbu punu diskova sa sobom zbog koje mi se smeje pola države, ali evo nabavio sam skoro fleš, iako me dosta nervira jer muzika na flešu nije opipljiva. Disk koji narežem vizuelno zapamtim i nekad mogu da ga poklonim nekome u toku večeri. Najobičniji set up, 2xCDJ + Technics1210 i flaša Neoplante (Vinarija Šijački)”, dodaje Runy uz smeh. Kaže da je, iako ima i svoju produkciju, još uvek daleko od LIVE seta jer je za to potrebno jako puno posvećenosti, ali da će jednog dana možda doći i do toga, kada mu vreme bude dozvolilo.
Najuzbudljivija izdanja ove godine sa svetske scene izdvaja Moritz Von Oswald & Ordo Sakhna za Honest Jon’s. “Preslušavam ovaj vinil po ceo dan to te mere da sam počeo da se plašim hoće li se izgrebati uskoro i tako poručio sebi još jedan rezervni. Ploča je čist šamanizam i budi neku jako lepu emociju”.
Kada je u pitanju percepcija lokalne scene elektronske muzike, Runy primećuje dosta pasivnosti a put ka uspehu vidi u proaktivnom delovanju, organizaciji sopstevnih žurki, bukiranju vrednih imena, fokusu na izdanja i malo autentičniji zvuk, jer je to uvek na ceni.
“Nije dovoljno samo sedeti kući, skidati trake i izdavati za neke leve lejblove. Volim revolucionare i ljude koji su spremni da ulože svoje vreme, novac i ideje zarad nekog višeg cilja. Raduje me što sam u ovom poslu stekao neka dugogodišnja prijateljstva, upoznao zaista divne, kreativne i autentične ličnosti sa kojima se družim i razmenjujem muziku. Zaista poštujem artiste koji žive klabing onako iskonski tako što posećuju klubove kad uhvate slobodnog vremena. To vidim kao neku vrstu ravnoteže onih koji zaista poštuju i cene klupsku kulturu”.
Za 2019. godinu osnivač CMOK-a ima puno planova, a već su mu svi vikendi do sredine februara zakazani – od dočeka Nove godine na Green Love žurci u Novom Sadu, prvi dan 2019. U Alcazar Baru u Crvenki, krajem januara je u Temišvaru sa VLF-om, a nakon toga ga čekaju i dva festivala u Rumuniji. Planiranje bukinga za novosadski klub Tunnel kao i za letnju sezonu u Crvenki je u toku.
Kaže da recept za (njegov) dobar intro seta leži u doziranju.
“Ja lično volim nežan intro ali to zavisi nekad od hedlajnera, nije identičan intro za drugačije vrste artista. Potrebno je dosta vremena i pažnje za sortiranje muzike bio u pitanju intro, outro ili allnighter. Ja volim da krenem sa što manje elemenata kad se radi intro i tako lagano idem prema nečemu kompleksnijem i za nijansu dinamičnijem. Možete početi od laganog uvoda kroz neke numere pionira elektronske muzike poput Jan Jelineka, Alva Nota, Ryuichi Sakamota, Nils Frahma I tako sebi napraviti neku vrstu sopstvenog putovanja, mira i inspiracije za dalji tok večeri”, objašnjava on.
Do prvog susreta sa Runijem na najbližem densfloru slušajte njegov specijalni Apcast miks za nagoveštaj magije koju će nam doneti pred gostovanje Marca Carole u Hangaru 22. decembra!
1. Second Player – To The Head
2. Unknown Artist – By The Way
3. Florian Hirche – Attic
4. Amorf – Marquis Of Dust
5. Camelia – Solaris
6. BRYZ – Birds
7. Iuly.B – Spaceport
8. Ohm & Octal Industries – Until Furthest Notice
9. Robert Apetrei – Alpha
10. Wareika – Our hologram (Mastering Vinyl 0db)
11. Fall Apart – Everyman